Datum/Tid
Date(s) - 2025-10-18
14:00 - 16:00
Kategorier
Skånekretsen bjuder in till seminarium om utbildning och skola! Seminariet är gratis och öppet för allmänheten, men KAF:s medlemmar har företräde. Anmälan sker till skane@kvinnligaakademiker.se senast den 11 oktober. Varmt välkommen!
Idag vittnar gymnasielärare om elever som inte kan läsa tillräckligt väl för att klara grundläggande behörighet, och universiteten har svårt att rekrytera doktorander. Vi vill bidra till att skapa en vana att beakta utbildningssystemet som en helhet, där varje del måste uppfylla vissa funktioner för att elever och studenter ska kunna ta sig vidare till nästa nivå. Lärare tillfrågas alldeles för sällan om vad skolan behöver. Alltför ofta får de byråkratiska direktiv som ökar deras arbetsbörda och inte hjälper elever eller studenter. Vi vill lyfta fram lärare från hela utbildningssystemet, i olika ämnen, för att belysa de gemensamma behov som finns. Genom att bjuda in en politiker till diskussionen hoppas vi kapa några steg i den kommunikationskedja som ofta sker genom debattartiklar.
Det svenska utbildningssystemet är i behov av reform, anser såväl lärare som skolledare och arbetsgivare. Men inte alla som uttalar sig om utbildning har förståelse för varken någon enskild del av skolan, eller den kedja som de olika delarna utgör. Det här seminariet syftar till att sammanföra olika perspektiv, och dessutom sammanföra lärare som arbetar “på golvet” med en representant från den politikerkår som formar lärarnas förutsättningar att göra ett bra jobb.
Det finns många åsikter om hur skolan kan förbättras, men utan en tydlig syftesformulering blir de föreslagna åtgärderna lätt lösryckta och ineffektiva. Åtgärder avser också sällan utbildningssystemet som helhet, utan riktar in sig på ett visst stadium eller målgrupp. De är dessutom ofta ideologiskt formulerade. Detta anser Skånekretsen av Kvinnliga Akademikers Förening tar bort fokus från kärnfrågan – vad skolan ska ha för syfte, och hur målen ska uppnås.
Utbildningssystemet är en sammanhängande kedja, från grundskola via gymnasium till högskola. För att en enskild åtgärd ska bli effektiv, måste den inte vara avsedd att gynna hela kedjan? Hur skulle ett sådant helhetsperspektiv kunna se ut? Detta vill Skånekretsen av KAF bjuda in till diskussion om. Vi har samlat en panel bestående av lärare från både humaniora och naturvetenskap, från grundskola till högskola, samt en representant för den politikerkår som faktiskt fattar besluten.
I panelen:
- Anders Jakobsson, professor i naturvetenskapernas didaktik
- Eva Helen Ulvros, professor emerita i historia
- Maria Westlund, högstadielärare i matematik och fysik
- Anneli Åkerberg, gymnasielärare i samhällskunskap och svenska som andraspråk
- Mattias Olsson, ordförande för barn- och skolnämnden i Lunds kommun
Moderator är Inger Enkvist, professor emerita i spanska och skoldebattör.
